آغاز فعالیت کارخانه سیلیس فرآور جم

کارخانه سیلیس فرآور جام فعالیت رسمی خود را در فضایی به مساحت پنج هکتار در شهرک صنعتی تربت جام با حضور استاندار خراسان رضوی آغاز کرد.

آغاز فعالیت کارخانه سیلیس فرآور جم
1399/05/13 | 10:05:19

فرماندار تربت جام روز یکشنبه در مراسمی که به همین مناسبت برگزار شد گفت: عملیات ساخت کارخانه سیلیس فرآور تربت جام از سال ۹۱ در این شهرستان آغاز شد که در یک مقطع زمانی به دلیل برخی از مشکلات و موانع فعالیت ساخت این پروژه که یکی از بزرگترین پروژه های استان خراسان رضوی است با وقفه روبه رو شد.

مرتضی حمیدی افزود: این کارخانه یکی از بزرگترین و مجهزترین واحدهای تولید مواد اولیه شیشه کشور است که نمونه‌ای مشابه در سطح ایران ندارد و پروانه بهره‌برداری معدن سیلیس جام با ذخیره هشت میلیون و ۵۰۰ هزار تن، برداشت سالانه ۲۵۴ هزار تن است.

وی ادامه داد: برای ساخت و بهره‌برداری نهایی از این کارخانه افزون بر سه هزار میلیارد ریال هزینه و زمینه اشتغال افزون بر ۱۰۰ نفر به صورت مستقیم و ۶۵۰ نفر به صورت غیر مستقیم در این شهرستان مرزی فراهم شده است.

فرماندار تربت جام گفت: مواد اولیه تولید شیشه این واحد فرآوری از معدن سنگ روستای بزد تربت جام فراهم می شود و یکی از مهمترین ویژگی های این کارخانه این است که مواد مورد نیاز آن را فقط می توان از معدن اهمین روستای " بزد " شهرستان جام تامین کرد.

حمیدی افزود: این کارخانه در شهرک صنعتی شهرستان تربت جام و در فاصله پنج کیلومتری این شهر قرار دارد و افتتاح رسمی این کارخانه نقش به سزایی در اشتغال جوانان جویای کار این شهرستان داشته است.

او اضافه کرد: یکی دیگر از پروژه های مهم این شهرستان کارخانه شیشه تربت جام است که تاکنون افزون بر ۹۶ درصد پیشرفت فیزیکی داشته که در آینده ای نزدیک به بهره برداری خواهد رسید و بیش از ۸۰۰ نفر به صورت مستقیم در آن مشغول به کار خواهند شد.

در پایان این مراسم علیرضا رزم حسینی از قسمت های مختلف کارخانه سیلیس فرآور تربت جام بازدید کرد.

قبل از افتتاح این کارخانه علیرضا رزم حسینی استاندار خراسان رضوی  سرزده در فرمانداری تربت جام حضور یافت و از نزدیک نحوه پاسخگویی به ارباب رجوع را جویا شد.

مرکز شهرستان ۱۴۰ هزار نفری تربت‌جام در فاصله ۱۶۷ کیلومتری جنوب شرق مشهد واقع است و از سمت شمال شرق هم مرز با کشور جمهوری ترکمنستان و از سمت شرق هم مرز با افغانستان است.

سیلیسیم دی اکسید یا سیلیس با فرمول شیمیایی ۲ SiO فراوان‌ ترین ترکیب اکسیدی موجود در پوسته زمین است و به سنگ شیشه شهرت دارد و هنگامی که ناخالصی آن از یک ppm کمتر باشد به یکی از بهترین شیشه های شفاف و دارای انتقال اشعه ماورای بنفش تبدیل می‌شود.

خراسان رضوی از جمله استان‌های غنی از نظر برخورداری از معادن سیلیسیم است که به عنوان مواد اولیه تولید شیشه و مورد مصرف بسیاری از صنایع مرتبط است و به جز خراسان رضوی استان همدان نیز از معادن سیلیس برخوردار است. میزان ذخیره قطعی سیلیسیم استان خراسان رضوی در ۲ شهرستان فریمان و تربت‌جام ۲۰۰ میلیون تن است.

این ماده معدنی در صنایع مختلف نظیر سرامیک سازی، شیشه سازی، لعاب، ریخته‌گری، تولید سیلیکات سدیم و فروسیلیس، پرکننده‌ها ، کمک ذوب، دیرگداز، ساینده‌ها، تصفیه مایعات و موارد شیمیایی دیگر نیز کاربرد دارد.

تاکنون صنایع مرتبط با شیشه در خراسان رضوی به رغم وجود سیلیس در منطقه از مواد اولیه وارداتی بهره می‌گرفتند که این موضوع موجب از بین رفتن بسیاری از فرصت‌های اقتصادی شده است.

عمده سیلیس دارای کیفیت مطلوب این استان در تربت‌جام قرار دارد که درصد خلوص آن از ۹۴.۵ تا ۹۷.۵ درصد است و در خاورمیانه کم‌نظیر است.
منبع: ایرنا



شرکت معدنی و صنعتی گل گهر

رویش باورها در دل کویر

شرکت فناوران طیف صنعت کویر

طراحی و ساخت سیستم مکانیزاسیون جا به جایی مواد و اجسام

شرکت معدنی آهن آجین (آجیمکو)

گروه آجین متشکل از شرکت معدنی آهن آجین، شرکت معدنی مهر آجین، ...

شرکت معدنی و صنعتی چادرملو

چادرملو، نماد توسعه پایدار - پیشگام در تکمیل زنجیره تولید