انواع روش های حمل و نقل مواد معدنی به همراه معایب و مزایای هرکدام

حمل و نقل و انتقال مواد معدنی یکی از مؤلفه های قیمت تمام شده محصول به حساب می آید و تاثیر زیادی در قیمت محصول دارد...

انواع روش های حمل و نقل مواد معدنی به همراه معایب و مزایای هرکدام
1399/05/08 | 14:53:08

حمل و نقل و انتقال مواد معدنی یکی از مؤلفه های قیمت تمام شده محصول به حساب می آید و تاثیر زیادی در قیمت محصول دارد. لذا این مؤلفه اگر به صورتی انجام پذیرد که از نظر قیمت و سرعت در انتقال، ظرفیت و در نظر گرفتن استاندارد های محیط زیستی (که بسیار عامل مهمی در معدنکاری است) به شکلی قابل قبول و استاندارد باشد میتواند فاکتور مهمی در عرصه معدنکاری به حساب آید.

1- ریلی

2- دریایی

3- هوایی

4- جاده ای

انواع روش های حمل و نقل مواد معدنی

 

حمل ونقل ریلی مواد معدنی

یکی از مهمترین روشهای حمل و نقل مواد معدنی است که از نظر محیط زیستی و راندمان و انبوه حمل و نقل حرف اول را در حمل و نقل مواد معدنی میزند و متداول ترین شیوه حمل و نقل مواد معدنی است. هر چند برای هر کیلومتر حمل و نقل ریلی مبلغی بالغ بر دو میلیون دلار هزینه زیرساخت لازم است اما با توجه به سطح ایمنی بالا و انبوه حمل و نقل و سازگاری با محیط زیست میتواند بهترین گزینه برای حمل و نقل مواد معدنی باشد و با توجه به مصرف کم انرژی و پایین بودن قیمت حامل های انرژی در کشور ما، این گزینه جزو بهترین ها محسوب میگردد.

حمل و نقل دریایی مواد معدنی

کشتی های بزرگ فله بر: این کشتی ها اغلب برای حمل زغال سنگ و سنگ آهن و امثالهم مورد استفاده قرار میگیرند و فاقد تجهیزات بارگیری میباشند و بارگیری این کشتی ها به وسیله جرثقیل یا پمپ های مکنده مخصوص انجام میگیرد و قابل ذکر است که ایران در حال حاضر 38 فروند از این کشتی ها را در اختیار دارد.

حمل و نقل هوایی مواد معدنی

در واقع گزینه خیلی خوبی برای حمل مواد معدنی نمی باشد، زیرا این نوع ترانسپورت دارای مزایا و معایبی است که اگر ضرورتی وجود نداشته باشد حمل و نقل دریایی میتواند گزینه جایگزین بهتری باشد. از مزایای این نوع حمل و نقل میتوان به سرعت انتقال آن نام برد. این امر برای کالاهای فاسد شدنی گزینه خوبی محسوب میشود اما هزینه بالا و آلودگی زیادی که از نظر محیط زیستی در این نوع از جابجایی وجود دارد، باعث شده که گزینه مناسبی برای حمل و نقل مواد معدنی نباشد.

حمل و نقل جاده ای مواد معدنی

این نوع حمل و نقل برای مسیرهای کوتاه، توجیه و صرفه اقتصادی دارد و برای مسیرهای طولانی دارای اشکالاتی است که به چند مورد از آنها اشاره میکنم. حجم جابجایی در این نوع حمل و نقل خیلی کمتر از ریلی میباشد و هزینه های جانبی و محیط زیستی و غیره بیشتری دارد. از طرف دیگر تخریب و استهلاکی که بر روی جاده ها به دلیل سنگین بودن وزن کامیون با بار مواد معدنی دارد خسارات زیادی را به بار می آورد که باعث شده حمل و نقل جاده ای برای مسیرهای طولانی گزینه مناسبی نباشد.

 نویسنده: فرید لطفی


کلمات کلیدی :


حمل و نقل مواد معدنی

شرکت معدنی و صنعتی گل گهر

رویش باورها در دل کویر

شرکت فناوران طیف صنعت کویر

طراحی و ساخت سیستم مکانیزاسیون جا به جایی مواد و اجسام

شرکت معدنی آهن آجین (آجیمکو)

گروه آجین متشکل از شرکت معدنی آهن آجین، شرکت معدنی مهر آجین، ...

شرکت معدنی و صنعتی چادرملو

چادرملو، نماد توسعه پایدار - پیشگام در تکمیل زنجیره تولید