ماشین آلات معدنی و کاربرد آن ها در پروژه های راهسازی و معدنی

ماشین آلات معدنی که بیشترین کاربرد آن ها در پروژه های راهسازی، معدنی و عمرانی است به انواع مختلف با کاربردهای گوناگونی تقسیم میشوند.

ماشین آلات معدنی و کاربرد آن ها در پروژه های راهسازی و معدنی
1399/05/07 | 11:22:19

در این مقاله در مورد ماشین آلات معدنی که بیشتر کاریرد راهسازی دارند صحبت خواهد شد. در جهت آشنایی بیشتر با انواع این نوع ماشین آلات و کاربرد آن ها در راهسازی، ابتدا به ساکن باید با انواع این ماشین آلات آشنا شویم که هرکدام به  با توجه به کارکرد، به انواع مختلفی تقسیم می شوند.

 

 به صورت کلی این ماشین آلات به گروه های ذیل تقسیم می شوند:

 

1- تراکتورها  2- بولدزرها  3- بیل های مکانیکی  4- اسکیپرها  5- لودرها  6- کامیون ها  7- تریلر  8- گریدر  9- غلتک ها 

 

باید توجه داشت هر کدام از این ماشین آلات با توجه به نوع استفاده ای که از آن ها در این صنعت می شود انواع مختلفی دارد که به اختصار در مورد کلیت کارکرد آن ها مطالبی عنوان خواهد شد: 

 

تراکتور ها:

کلیت کار تراکتور به جلو راندن و یا کشیدن اقسام بار است که البته کاربرد های متعدد دیگری نیز دارد، به عنوان مثال بر روی تراکتورانواعی از لوازم مکانیکی نصب می شود که همین امر باعث این شده که کاربرد های مختلفی داشته باشد و تراکتور را یکی از مهمترین و کاربردی ترین ماشین آلات راهسازی بدانند. تراکتورها را دو دسته چرخ لاستیکی و چرخ زنجیری تشکیل می دهند و به صورت دیزلی هستند.

 

بولدزرها:

برای بولدزرها کاربردها زیادی تعریف شده و این وسیله توانایی انجام کارها ی زیادی از جمله تسطیح زمین و پاک سازی آن از بوته ها و تنه درخت و مسطح کردن دیگر موانع  را دارد و همچنین ایجاد راه های اولیه در کوهستان ها و زمین های سنگلاخی و جابجا کردن توده های خاک و حتی پخش کردن خاک و پرکردن گودال ها را دارد.

 

بیل های مکانیکی:

یکی از اولین ماشین آلات مدرن در راهسازی بیل مکانیکی هست که استفاده های زیادی از آن می شود که می توان به مهمترین آنها که گود برداری در خاک و بار کردن در کامیون هست اشاره کرد. جالب است بدانید انواع قدرتمند این ماشین آلات در انواع خاک قابلیت گودبرداری دارد البته به جز صخره سنگ ها که آن ها هم اگر قبلا تخریب شده باشند با این ماشین آلات بارگیری می شوند.

 

اسکیپرها:

برای بارگیری در مسافت های متوسط و طولانی انجام می شود این ماشین آلات از سه قسمت تشکیل شده که به قسمت بارگیر(جام)، دیوار جلویی قسمت بارگیر و دیواره تخلیه تقسیم می شود و از دو نوع با موتور و بدون موتور تشکیل شده که نوع بی موتور آن در حال حاضر کمتر مورد استفاده قرار می گیرد.

 

ماشین آلات معدنی و راهسازی - لودر - ایمیکو

لودرها:

با جرات می توان گفت کاربردی ترین ماشین آلات راهسازی و معدنی لودرها هستند زیرا به آن می توان وسایل دیگری نیز نصب کرد که حتی در زمین های دیگر هم کاربرد دارند، مثل لوله گذاری و برف روبی و لیفتراک و...

 

ایجاد خاکریزها و پر کردن خندق ها و بار کردن کامیون های حمل بتن و ...از کارکردها ی لودر هست که به انواع مختلفی هم تقسیم بندی می شوند که شامل: لودر چرخ لاستیکی و لودر چرخ زنجیری و بکهو لودر می باشند.

 

کامیون ها:

هرچند می شود برای حمل خاک از اسکیپرها و تسمه ها استفاده کرد اما کامیون ها برای سطوح صاف و هموار بهترین گزینه برای حمل خاک می باشند زیرا توانایی بارگیری بیشتر و سرعت بالاتر و بهینگی بیشتری دارند و به دو نوع تقسیم می شوند : کامیون های معمولی و کامیون های کمر شکن.

 

گریدر:

بهترین ماشین آلاتی که میتواند خاک را تسطیح و شیب را تنظیم کند و سطح خاک را به سطح مورد نظر برساند گریدر است و جالب است بدانید یکی از ماشین آلاتی است که کار کردن با آن از تمام ماشین آلات دیگر دشوار تر و تخصصی تر است به شکلی که رانندگان ماشین آلات سنگین بر این اعتقاد هستند که اگر شخصی به صورت حرفه ای توانایی کار با این نوع ماشین آلات را داشته باشد کار با دیگر ماشین آلات برای او راحتتر است.

 

غلتک ها:

مهمترین مسئله در راهسازی میزان دانسیته ومقاومت لایه های راه می باشد.غلتک ها با فشرده کردن سطح و از بین بردن هوای بین لایه ها و تراکم و ازدیاد دانسیته خاک از طریق نزدیک کردن ذرات این امر مهم را انجام می دهند.

 

نویسنده: فرید لطفی



شرکت معدنی و صنعتی گل گهر

رویش باورها در دل کویر

شرکت فناوران طیف صنعت کویر

طراحی و ساخت سیستم مکانیزاسیون جا به جایی مواد و اجسام

شرکت معدنی آهن آجین (آجیمکو)

گروه آجین متشکل از شرکت معدنی آهن آجین، شرکت معدنی مهر آجین، ...

شرکت معدنی و صنعتی چادرملو

چادرملو، نماد توسعه پایدار - پیشگام در تکمیل زنجیره تولید