برای اولین بار مطالعات ژئوفیزیک هوایی در سربیشه انجام شد

مدیرصمت سربیشه : مطالعات ژئوفیزیک هوایی به وسعت سه هزار کیلومتر مربع در سربیشه انجام شد.

برای اولین بار  مطالعات ژئوفیزیک هوایی در سربیشه انجام شد
1399/04/15 | 16:17:42

مهدی ملایی افزود: مراحل پردازش داده‌های جمع آوری شده، در حال انجام است که نتایج آن فرصت‌های خوبی را در زمینه اکتشاف و بهره‌برداری معدنی در این شهرستان ایجاد می‌کند.

وی عنوان کرد: سه ماه نخست امسال پنج فقره پروانه اکتشاف معدنی به مساحت ۲۲ کیلومتر مربع در شهرستان سربیشه صادر شده است.

وی گفت: تاکنون ۶۸ فقره پروانه بهره‌برداری معدنی با سرمایه‌گذاری ۴۵۸ میلیارد تومان و ذخیره قطعی ۲۶ میلیون و ۷۴۶ هزار تن، همچنین ۳۹ پروانه اکتشاف به وسعت ۳۲۵ کیلومتر مربع و با هزینه اکتشاف ۱۷۳ میلیارد تومان در این شهرستان صادر شده است.

مدیر صنعت، معدن و تجارت شهرستان سربیشه افزود: سه ماه نخست امسال ۶ فقره جواز تاسیس نیز با سرمایه‌گذاری ۹۳ میلیارد تومان و پیش‌بینی اشتغال ۸۹ نفر صادر شد.

وی با بیان اینکه تاکنون ۲۷ فقره پروانه بهره‌برداری صنعتی با سرمایه‌گذاری ۳۱۴ میلیارد تومان و اشتغال ۴۶۳ نفر صادر شده است گفت: در این مدت ۵۲ فقره جواز تاسیس با پیش‌بینی اشتغال یک‌ هزار و ۶۸ نفر صادر شد که از این تعداد ۲۰ فقره در سال گذشته بود.

ملایی اظهار داشت: اکنون ۹ شهرک و ۲ ناحیه صنعتی در شهرستان سربیشه با زیرساخت‌های نسبی برای استقرار واحدهای صنعتی وجود دارد که امسال تکمیل زیرساخت‌های حوزه انرژی از جمله اتصال به شبکه گاز در دستور کار قرار دارد.

وی با اشاره به اینکه شرایط خاص زمین شناسی سربیشه منجر به پیدایش ۱۶ ماده معدنی و ذخیره قطعی بیش از ۴۱ میلیون تن معدن شده است گفت: سنگ‌های تزیینی از جمله گرانیت، مرمر و مرمریت، پازالت، منیزیت، کرومیت، مس و خاک‌های صنعتی از جمله بنتونیت از جمله مواد معدنی شهرستان است.

مدیر صنعت، معدن و تجارت سربیشه اضافه کرد: امسال ۱۱۳ تن انواع کالاهای اساسی تنظیم بازار شامل میوه، قند، شکر، برنج، روغن و گوشت قرمز در این شهرستان توزیع شده است.

وی از راه‌اندازی سامانه تلفنی شبانه‌روزی ۱۲۴ ستاد خبری و ارتباط مردمی در سال جاری خبر داد و گفت: از ابتدای امسال یک ‌هزار و ۲۲ مورد نظارت و بازررسی و ۱۰۶ مورد گشت مشترک از واحدهای صنفی شهرستان انجام شد.

وی گفت: در این بازرسی‌ها، ۹ نفر پرونده تخلف به ارزش ۸۷ میلیون تومان تشکیل و به تعزیرات حکومتی ارسال شد.

ملایی عنوان کرد: در حوزه فرش دستباف نیز سابقه دیرین منطقه و ثبت جهانی برند فرش دستباف مود و وجود سه هزار بافنده باعث شده که سالانه ۹۵ هزار و ۵۰۰ متر فرش دستباف در شهرستان سربیشه تولید شود.

سازمان‌های دولتی از جمله سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی، سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) و شرکت تهیه و تولید مواد معدنی در دولت تدبیر و امید نسبت به سرمایه‌گذاری در حوزه اکتشاف مواد معدنی استان خراسان جنوبی اقدام کردند.

خراسان جنوبی به جهت خصوصیت زمین‌شناسی یکی از مهمترین اولویت‌های اکتشافی در کشور است و اکنون در ۱۱ پهنه اکتشافی استان کار می‌شود که چهار مورد توسط ایمیدرو، ۶ پهنه توسط شرکت تهیه و تولید مواد معدنی و یک مورد توسط کنسرسیوم پایا در حال کار است.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی بتازگی گفت: در حوزه اکتشاف با اعتبار ۹۰ میلیارد تومان، پهنه‌ای به وسعت ۵۰ هزار کیلومترمربع زیر پوشش مطالعات ژئوفیزیک هوایی قرار گرفت که منجر به شناسایی ۱۷۷ محدوده امیدبخش در این استان شد.

داود شهرکی افزود: بخشی از این مناطق توسط ایمیدرو، شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران و سازمان زمین‌شناسی تکمیل اکتشاف خواهد شد و بخشی نیز از طریق واگذاری به بخش خصوصی مورد اکتشاف و بهره‌برداری قرار می‌گیرد.

 منبع: ایرنا



شرکت معدنی و صنعتی گل گهر

رویش باورها در دل کویر

شرکت فناوران طیف صنعت کویر

طراحی و ساخت سیستم مکانیزاسیون جا به جایی مواد و اجسام

شرکت معدنی آهن آجین (آجیمکو)

گروه آجین متشکل از شرکت معدنی آهن آجین، شرکت معدنی مهر آجین، ...

شرکت معدنی و صنعتی چادرملو

چادرملو، نماد توسعه پایدار - پیشگام در تکمیل زنجیره تولید